Terug 17 november 2017

Sporting Charleroi - KV Mechelen: Reacties

‘We moeten vooral een ploeg blijven.’ Tim Matthys, Rob Schoofs en Colin Coosemans reageren na het verlies in Charleroi.

Eerst het goede nieuws: Malinwa startte niet onaardig. In het openingskwartier hield het de boel goed gesloten, en zorgde het zelf voor wat dreiging.

Tim Matthys: ‘Dat was ook de expliciete opdracht: de ruimte slim klein houden, en de elf van Charleroi niet in dat vinnige, gevaarlijke spel dat hen zo typeert laten komen.’

Rob Schoofs: ‘We wisten dat we vooral de buitenkanten moesten afdekken. Dat had natuurlijk tot gevolg dat we het niet makkelijk hadden op het middenveld: het was moeilijk om het daar allemaal te belopen.’

Matthys: ‘Toch lukte het aanvankelijk dus aardig. Tot de 1-0, natuurlijk.’

Schoofs: ‘Dat was typisch zo’n goal die je tegenkrijgt als je in de kelder van het klassement staat. Alles viel tegen in die fase. En uiteraard zijn we niet naïef: als je achterkomt op Charleroi, wordt het heel moeilijk.’

Matthys: ‘Inderdaad. Je wéét dat je niet veel uitgespeelde kansen zult krijgen. Dan moet je de kleine momenten zo efficiënt mogelijk benutten. Die vrije trap van mij, bijvoorbeeld. Helaas…’

Moeilijk werd het al helemaal toen een gele kaart voor Schoofs na tussenkomst van de videoref in een rode veranderde. Terecht, overigens.

Schoofs: ‘Da’s waar. Ook al was het helemaal niet mijn intentie om de enkel van Dodi Lukebakio te raken. We gingen beiden vol voor de bal, maar hij was net dat tikje sneller – en ik kwam dus te laat. Sneu, ja. Zeker ook omdat ik niet de man van de zeis ben: dit is de allereerste rode kaart in mijn leven.’

Het is wat het is: na die o zo belangrijke zege tegen KV Kortrijk werd Malinwa in Charleroi weer met de neus op de feiten gedrukt. Achteloos, op souplesse zal het niet lukken: Malinwa zal zich uit de degradatiezone moeten worstelen.  

Colin Coosemans: ‘Op zich is het natuurlijk niet oneervol om in Charleroi te verliezen. En het zou utopisch geweest zijn om te geloven dat we na die zege tegen Kortrijk élke wedstrijd zouden winnen. Het is simpel, denk ik: we moeten eventjes niet naar de uitslagen van andere ploegen kijken, en eventjes niet rekenen. Wel: nog vijftien finales spelen, en zo snel mogelijk aan dertig punten komen.’

Matthys: ‘Ik geloof er alleszins nog in. De afgelopen twee weken met Aleksandar Jankovic zijn heel productief geweest. Hij werkt veel op het mentale, straalt een vanzelfsprekende autoriteit uit, en hij weet hoe hij je moet motiveren om mee in zijn richting te stappen.’

Schoofs: ‘Ik voel een nieuw elan. Ik merk dat de groep wat bevrijd is, dat de wil om ons samen omhoog te knokken er is. En ik ben onder de indruk van de begeesterde speeches van Jankovic voor de wedstrijd: dat heb ik een trainer nog nooit zo intens weten doen.’

Coosemans: ‘Wij kennen hem, hij kent ons. Dat moet in dit cruciale deel van de competitie onze sterkte worden.’

Schoofs: ‘Nu is het aan de spelersgroep. Wat we precies moeten doen? Een ploeg blijven. Een andere weg is er niet.’